≡ Menu

B.J. Mendelson – Social media to ściema

To jedna z tych książek, która pozwala trzymać temperaturę na stałym poziomie. Po gorączce social mediowej nocy – chłodny prysznic. Social media to ściema. Bullshit, czyli to co czujemy od dawna, ale co nie przeszkadza nam tracić czasu w sieci.

Media socialne prą do przodu siłą pieniędzy płynących od korporacji do agencji PR. Zaś pośledni użytkownicy Internetu zaczynają marudzić, że im niewygodnie. Pojawiają się głosy, że coś tu jest budowlą z kartonu, dekoracją nadmuchaną nowymi pojęciami, żeby się lepiej sprzedawało.

B.J Mendelson wykonał pracę, która wpisuje się w nurt opinii tych rozczarowanych i znudzonych użytkowników.

Autorowi nie wyszło wiele projektów. Opisuje te porażki i jako jednego z chłopców do bicia znalazł SM. Taki może być argument obrońców social mediowego lajfstajlu.

Jednak nie sposób, co rusz przytakiwać autorowi, podczas czytania jego manifestu. Zwłaszcza, że nie chce być wyrocznią, tylko z humorem i dystansem traktuje zjawiska społeczności sieciowych. Stara się pokazywać drugą stronę tego podejrzanego medalu. Ot, choćby ten eksperyment Stanleya Milgrama o owych sześciu stopach oddalenia. Podniecamy się, że między dowolną parą ludzi jest zaledwie sześciu pośredników. Milgram badał tę zależność poprzez przekazywanie listów między osobami. Wspaniałym jest, że potrzeba maksymalnie sześciu pośredników, by list dotarł do kogokolwiek się chce. Sęk w tym, że większość listów podczas badania nie dotarła do adresatów w ogóle.

Wyobrażam sobie, że ta książka będzie chłodno przyjęta przez środowiska, które dzięki SM mają na rachunki. Decydenci od rozdzielania funduszy na reklamę, po przeczytaniu jej (jeśli takowi mają czas na czytanie takich manifestów) mogą się zacząć zastanawiać, a to nie jest fajne dla pijarowców. A zwykły użytkownik dzięki niej może coraz częściej myśleć o spacerze z psem zamiast.

Zamiast uczestniczyć w tym cyrku mającym na celu sprzedaż, która to rządzi się niezmiennymi prawami od czasów, gdy Jezus jeździł po świecie na brontozaurze.

B.J. Mendelson
Social Media to ściema
Helion 2014